Budapest.

Budapest 2.

Endnu en dag er gået, og nu har vi slået øjnene op til sidste dag i skønne Ungarn. Vi er stadig helt blæst bagover, hvis ikke mere efter igår. Her er vidunderligt.

Igår tog vi turen til Pest, den livlige del af byen, og det var også et helt fantastisk sted. Vi gik til Kædebroen, som er omkring 1km fra hvor vi bor, og da vi kom over på den anden side, gik vi til højre, hvor vi hurtigt fandt gågaden, som synes uendelig, da den fortsætter på sidegader. Efter et par km nåede vi Central Market Hall, som er et gigantisk (!) indendørs marked med både mad og shopping. Det er meget lokalt, med ungarske specialiteter, både inden for mad og diverse tingeltangel. Mange boder har de samme ting, men priserne varierer, så man kan med fordel gå lidt videre, og spare en del på den måde. Her er jo stadigvæk billigt, men man kan jo lige så godt gøre det så billigt for sig selv som muligt.

Midt på gågaden var også en rulletrappe ned til et lille ungarsk souvenir-marked. Meget hyggeligt, og endnu engang billigt. Og sælgerne både her og alle andre steder, er ikke nærgående, og accepterer hvis man ikke vil have hjælp eller råd.

På tilbagevejen gennem gågaden, fandt vi Julemarkedet på Vörösmarty Square. Ikke så stort som jeg havde forestillet mig. Men ganske hyggeligt med fine boder. Lidt ala det vi i Danmark har på Kultorvet. Dog blev det ikke til det store juleindkøb, da der egentlig ikke var meget julepynt, mere end porcelæn, mad og bamser. Samme sted finder man Gerbeaud Coffee House, som er et meget anerkendt konditori. Det prøver vi idag – og jeg skal nok fortælle hvordan det er. Men altså, der er kage. Jeg tror godt vi alle ved hvor glad jeg bliver.

Da vi igen ankom til Buda, stadig på gåben, tog vi Slotsbjergets Kabelbane op (Buda ligger på en bakke). Det var en sjov oplevelse, og ganske billigt (igen).

Efter lidt afslapning på Hotellet, drog vi atter mod Pest. En lille indskydelse: Du kan købe et Budapest Card, som du kan bruge til ubegrænset offentlig transport i henholdsvis 1,2 og 3 dage. Det er sikkert fint, men vi priser os lykkelige over ikke at købe det. For det første ligger alt i gå-afstand, hvis du da magter at gå, og for det andet ser man en masse ting på vejen, og skal ikke lære hverken metro, bus eller sporvognsnettet at kende. Det synes umuligt på så kort tid alligevel. Så overvej en enkelt gang vigtigheden af offentlig transport. Taxa er ikke dyrt hvis du gerne vil flotte dig en enkelt gang. Men hvis du vil blive i det centrale Budapest, så er kortet simpelthen unødvendigt. Det er så flot over det hele, at du vil misse en hel masse, ved konstant at sidde i en metro eller en bus.

Nå, men vi tog til Pest igen. Her tog vi en aften-sejltur på Donau. En time for 21oo HUF pr. person (50 kr) og en halv liter øl til 600 HUF (15 kr). Det var satanedeme koldt, men sikken en fantastisk udsyn. Byen er helt oplyst. Det er en smuk oplevelse. Efterfølgende fandt vi en lille restaurant/café at få noget mad på, og selvom vores intention egentlig var noget med alkohol, så måtte vi nu alligevel sande, at vi var for trætte.

På vej hjem nåede vi lige Kabelbanen inden den lukkede (skønt, for der er altså lidt længere op ad bakken, end der er ned, selvom det er gigantisk smukt).

Et godt tip: Book bord på restauranter hjemmefra! Det giver dig adgang til de populære steder. Vi gjorde det ikke, men det gør vi helt sikkert en anden gang – for der bliver en anden gang – og resultatet var, at alle steder var fyldt op, og vi måtte gå et andet sted hen. Det er lidt ærgerligt, men vi overlever nu nok.

Idag bliver det regn, regn og atter regn. Imorgen når vi tager hjem, bliver vejret selvfølgelig godt. Nå, men det er egentlig ok. Vi har set det vi ville, og idag bliver sådan set meget de samme steder, så lidt regn gør ikke så meget.

Kædebroen på vej ned ad bakken

Úri Utca - vejen vi bor på i Buda

Úri Utca – vejen vi bor på i Buda

Central Market Hall

På vej ned ad bakken, udsigt over Kædebroen og Pest.

Sporgvogn i Pest

Ungarske julegodter på Julemarkedet

Julemarked

Parlamentsbygningen. Overdådigt smukt. Og på 18.000 kvm.

Kabelbanen (så hyggeligt!)

Det lille ungarske marked på gågaden.

Gullasch i brødskål på julemarkedet.